Discounter Aldi test in Duitsland sinds dit najaar een nieuw winkelconcept. Het is onderdeel van een groot investeringsprogramma waar de keten 3,5 miljard euro tegenaan wil gooien. Volgend jaar moet dat programma zijn voltooid.

Er zijn nu twee conceptstores waar klanten de nieuwe indeling van de winkels kunnen testen. En het moet gezegd worden: op het eerste gezicht ziet het eruit als een flinke verbetering.

Als de nieuwe winkels goed bevallen, wordt het concept uitgebreid. Of het dan ook naar Nederland komt, is niet helemaal duidelijk. De vernieuwing is namelijk een idee van Aldi Süd, terwijl in Nederland Aldi Nord actief is.

De twee supermarktconcerns opereerden ruim een halve eeuw strikt gescheiden na een ruzie tussen de gebroeders Albrecht, die de keten in 1946 oprichtten. Maar in februari van dit jaar lieten ze weten dat ze weer willen proberen samen te werken. Wie weet vindt Aldi Nord de vernieuwing dus ook wel een goed idee.

Hoe dan ook, wij namen vast een kijkje in de nieuwe winkel in de buurt van München. Hieronder zie je onze indruk.


Van de buitenkant is er niets abnormaals te zien aan het testfiliaal in Germering, bij München.

De winkel ziet er op het eerste gezicht net zo uit als alle andere winkels van de Aldi. Maar schijn bedriegt.


Het filiaal wijkt behoorlijk af van de andere Aldi-winkels. Met deze vestiging in Gemering en eentje in Swalbach wil Aldi namelijk nieuwe ideeën in de praktijk testen.

Aldi heeft veel ideeën, maar wil graag testen hoe praktisch die zijn, legt woordvoerster Anamaria Preuss uit. "Daarom hebben we deze afzonderlijke vestigingen geleidelijk omgevormd tot zogenaamde testvestigingen."


Nieuw bij de vestigingen: eigenaren van elektrische auto's of e-bikes kunnen hun voertuig gratis opladen.

De snellaadpunten voor elektrische auto's en e-bikes zijn niet alleen in Gemering te vinden, maar inmiddels ook bij andere filialen van de discountketen. En je kunt er zeker van zijn dat de stroom groen is, de elektriciteit wordt namelijk opgewekt met zonnepanelen op het dak van de filialen.

Het opladen is een uur lang gratis, al is het wel de bedoeling dat je je auto er alleen oplaadt als je ook daadwerkelijk bij de Aldi gaat winkelen.


Bij binnenkomst in het testfiliaal valt meteen op dat het er compleet anders uitziet.

De winkel heeft een compleet nieuwe inrichting gekregen. Zo liggen groenten en fruit meestal achter in de winkel, maar hier ligt het juist direct bij de ingang. Daarmee lijkt de Aldi meer op reguliere supermarkten, die hun winkel ook zo inrichten.

En er zit ook een logica achter de keuze. "Dat groenten en fruit voorin de winkel liggen, moet bij de klant een bepaalde associatie oproepen: er zijn hier veel gezonde producten te koop", zegt Florian Becker, deskundige op het gebied van consumentengedrag tegen Business Insider.


Er liggen nog meer verse producten in de buurt van de ingang.

Dat groenten en fruit dicht bij de ingang liggen, heeft nog een effect: het verse voedsel moet de klanten kalmeren. "Door de groenten en het fruit, kunnen klanten van de vijfde naar de eerste versnelling overschakelen", zegt Franz-Rudolf Esch, hoogleraar productmarketing aan de zakelijke universiteit EBS tegen Business Insider.

"Groenten en fruit hebben een kalmerend effect omdat je ze van dichtbij bekijkt, oppakt en eraan ruikt. Dat maakt je rustiger en vrolijker, waardoor het winkelen leuker wordt."


En ook Aldi heeft de verspakketten omarmd.

De verspakketten winnen in supermarkten snel aan populariteit. In zo'n pakket zit precies genoeg voor een gerecht, zodat je niet met ingrediënten blijft zitten, en je zet er snel een gezonde en niet al te prijzige maaltijd mee op tafel. De pakketten zijn zo populair, dat maaltijdboxen uit de gratie lijken te raken.

Lees meer: Maaltijdboxen zoals HelloFresh verliezen het van verspakketten in de supermarkt - Albert Heijn voorspelde dat in de jaren 90 al


De hele winkel heeft donkere tegels en een donker plafond gekregen.

De vestiging ziet er veel donkerder uit dan de reguliere winkels van de discounter. De tegels zijn bijvoorbeeld donkergrijs, en het plafond lijkt lager te hangen doordat het ook donker is. De andere Aldi-winkels hebben beige of gele tegels.


De wijnliefhebber kan zich er ook goed uitleven: er is een grote selectie van wijnen.

Het wijnrek aan de achterkant van de winkel ziet er een stuk luxueuzer uit dan in de normale vestigingen van de discountketen. Je hebt er in ieder geval genoeg keus.

Lees meer: Wijn van Aldi en Lidl is goedkoop, maar toch lekker – zo krijgen ze dat voor elkaar


Direct daarnaast vind je de bakkerij van de winkel, waar broodjes ter plekke worden afgebakken.

Aldi is bijzonder trots op de bakkerij. Voorheen lagen alleen de broodjes in de winkel en werd de oven voor klanten verborgen, maar nu worden ze in het zicht van de klanten door medewerkers afgebakken - net zoals bij veel andere supermarktketens al het geval is. En je kunt er van alles vinden: van hartige tot zoete broodjes.


Hoewel de bakkerij in de winkel natuurlijk geen nieuw fenomeen is, weet Aldi het hier en daar wel iets te verbeteren.

De planken waar het brood op ligt, zijn namelijk zo ontworpen dat er geen vieze kruimeltjes in achterblijven. En de broodjes hoef je niet met zo'n onmogelijke grijper aan een ketting te pakken, er hangen ook plastic handschoenen.


En er is een schap speciaal ingericht voor biologische producten.

Ook Aldi richt zich tegenwoordig op het biologische segment. Dat maakt deel uit van de strategie van het bedrijf om gezonde en milieuvriendelijke voeding in het assortiment op te noemen. Zo wil Aldi jonge en bewuste klanten bereiken.

In de VS heeft Aldi zijn aanbod daarom volledig herzien. "Klanten willen meer gezonde, verse en biologische producten, zonder additieven", zei Jason Hart, directeur van Aldi in de VS, tegen Business Insider.

Heeft Aldi dan het buitenland gebruikt als voorbeeld voor deze conceptstore? "In principe kopiëren onze testfilialen geen concepten van buitenlandse filialen", zegt woordvoerster Preuss van Aldi. "We bouwen echter voort op de ervaring van onze internationale collega's en onderzoeken in hoeverre concepten die goed aanslaan ook op de Duitse markt kunnen worden toegepast."


Toch vingen we ook een glimp op van de oude Aldi: er zijn genoeg producten in slordig opgestapelde dozen te koop. Maar die worden dan weer wel verlicht door spotjes aan het plafond, in plaats van tl-buizen.

De verlichting ziet er heel anders uit dan in de oude vestigingen. Daar hingen tl-buizen aan het plafond, maar nu verspreiden spotjes indirect licht dat warmer van kleur is. Daardoor ziet het filiaal er een stuk luxueuzer uit.

Volgens Aldi verschillen de twee testwinkels hier en daar van elkaar. Zo kan getest worden hoe klanten met de verschillende concepten omgaan. "In de komende maanden zullen we in de gaten houden hoe klanten de innovaties ontvangen", zegt de woordvoerster. "Wat goed aanslaat, zouden we in de toekomst ook in andere winkels kunnen implementeren."

Dit artikel verscheen eerder bij Business Insider Deutschland.

LEES OOK: Zo kan ‘slapende reus’ Aldi weer groeien: graffiti in supermarkt, focus op wijn